Actief ont-spannen met 

tai chi rotterdam

T'ai Chi Buiten Gewoon, zomertraining

Vanaf donderdag 12 mei 2022 trainen we iedere donderdag van 19.30-21.00 uur in het Park Statenweg Blijdorp.

Meet & Greet 

Doe vrijblijvend mee met een gratis proefles en maak kennis met TaiChi-Rotterdam en de verschillende oefenvormen.

Aanmelden via het contactformulier.

Over T'ai Chi


Het woord T'ai Chi verwijst naar het symbool van Yin en Yang, twee complementaire begrippen in een dynamisch evenwicht.


De oorsprong van Yin en Yang ligt duizenden jaren terug. Men vermoedt dat in een poging het leven te begrijpen de Chinees de natuurverschijnselen als uitgangspunt heeft genomen. Deze Yin Yang filosofie wordt o.a. gebruikt om de complexiteit van het menselijk lichaam te begrijpen in de traditionele Chinese geneeswijze. Volgens de Chinese geneeswijze betekent gezond zijn "in evenwicht zijn", evenwicht van Yin en Yang. Er zijn verschillende oefensystemen die zorgen voor dat evenwicht door lichaam en geest te trainen.

 
 
 
 

 geeft les in:


Chi in Balans 

training van Lichaam en Geest. Eenvoudige en makkelijk aan te leren oefeningen die lichaam, geest en adem in evenwicht brengen wat leidt tot diepe ontspanning en een bewust-zijn. Aandacht circuleert makkelijker door het lichaam en je gaat effectiever met je energie om. Energie volgt de aandacht, waar de aandacht gaat volgt de energie. Visualisatie is hierbij een krachtig hulpmiddel.

Een les bestaat uit o.a. oefeningen waarbij men volgens een bepaald patroon beweegt, deze bewegingen enige malen herhaalt en naar een volgende beweging over gaat. De les wordt afgewisseld met statische houdingen die langere tijd worden aangehouden.


Chi in Balans met Chi Kung, één van de therapievormen van de traditionele Chinese geneeswijze.

Chi staat voor het Chinese concept van levensenergie, de basis van de traditionele Chinese geneeswijze. Kung betekent zoveel als 'kunst' of 'vaardigheid'. Chi Kung kan dus vertaald worden als het cultiveren van je levensenergie.


Wees meditatief; Innerlijk rustig en ont-spannen, in het dagelijkse leven alert en actief.


Chi in Beweging

T'ai Chi voor gezondheid en vitaliteit. Een bewegingsvorm waarbij langzaam verschillende houdingen aangenomen worden. De bewegingen zijn zacht, soepel, gelijkmatig, continu en natuurlijk. De nadruk in de oefeningen ligt op strekken en draaien met een lichte druk op de gewrichten en ledematen. Hierdoor verbeteren spierkracht, flexibiliteit, evenwicht en circulatie.

Door intensief en nauwkeurig de bewegingen te volgen, leer je bewust omgaan met je lichaam en geest. Kom tot rust door je aandacht te richten op je ademhaling. Het resultaat is meer energie en ont-spanning.


T'ai Chi Ch'uan, van oorsprong een krijgskunst, wordt in deze lessen beoefend als bewegingsleer, gericht op bevordering van lichamelijke gezondheid en geestelijk welzijn. De training bestaat uit een serie van acht vormen en is laagdrempelig met doorlopende instroom aan het begin van iedere maand. Het is een beginnersvorm, makkelijk te leren vanwege zijn eenvoud en symmetrie en is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd en lichamelijke conditie.


Chi in Actie 

traint flexibiliteit, ontspanning, veerkracht. Een dynamisch evenwicht om zich gemakkelijk aan te passen aan nieuwe omstandigheden en wisselende omgevingen. 

Oefen het lichaam en ont-span de geest zodat het brein zich kan herstellen tot zijn normaal rustige en alerte toestand wat bijdraagt aan meer vitaliteit.

Een serie verschillende bewegingen en houdingen waarbij het lichaam beweegt als een vloeiend geheel. De spieren en gewrichten ondersteunen elkaar bij de bewegingsketen. Dit betekent het zoeken naar een goede houding en het vermijden van overbodige spanningen. Niet spierkracht en snelheid, maar het ontwikkelen van gefocuste aandacht, een goede lichaamsstructuur en doelgerichte bewegingen spelen de belangrijkste rol. Het resultaat is een gevoel van levens-kracht.


Chi in Actie met T’ai Chi Ch’uan.
Van oorsprong een interne krijgskunst zijn de bewegingen zacht en circulair om harde aanvallen te kunnen neutraliseren. Het is gebaseerd op de idee om de kracht van de tegenstander te absorberen en om te buigen voor een aanval. Kracht overwinnen met zachtheid, soepelheid en timing.

In de les wordt ruime aandacht gegeven aan de origine van Tai Chi-Ch’uan als krijgskunst. Om de bewegingen correct te kunnen leren, moet duidelijk zijn waar elke beweging voor dient; als verdediging, afweer of aanval.